Utveckling av produkt- och tjänstekoncept : Att utgå från antaganden i utvecklingsprocessen

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Detta examensarbete undersöker hur antaganden kan användas som underlag för konceptutveckling och konceptutvärdering av nya PSS- och tjänsteerbjudanden. Dessutom undersöks hur ett konceptval påverkas av att olika vikt läggs på konceptvalskriterier från områdena PSS (produkt- och tjänstesystem) och tjänstedesign. Den här studien är baserad på ett konceptutvecklingsfall för släpvagnstillverkaren Brenderup. Konceptutvecklingen syftade till att förbättra Brenderups tjänsteerbjudande. Den process som användes för att utveckla koncept bygger på att antaganden görs tidigt i produkutvecklingsprocessen för att sedan verifieras först efter konceptval gjorts. Processen som används är en kombination av befintliga verktyg och metoder som finns presenterade i arbetets inledande teorikapitel. Studien visar att genom att göra antaganden tidigt i processen kan processen påskyndas och koncept som skapar värde för såväl användare som företag kan på kort tid testas på användare. De mest påtagliga nackdelarna med förfarandet är en högre osäkerhetsfaktor vid konceptval, begränsad lösningsrymd och en risk för att felaktiga antaganden görs. Studien visar också att ett konceptval påverkas väsentligt av att olika vikt läggs på konceptvalskriterier från områdena tjänstedesign och PSS. Om ett koncept är bra ur ett tjänstedesign-perspektiv säger det lite eller ingenting alls om hur bra konceptet är utifrån ett PSS-perspektiv och vice versa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)