Vad i den grafiska spelmiljön påverkar spelarens problemlösning i spelet Brothers: A tale of two sons?

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Den här studien undersöker hur miljön i spelet Brothers: A tale of two sons (Starbreeze Studios, 2013) tolkas av spelarna. Studien fokuserar på spelmiljön och hur grafik med interagerbara objekt tolkas och hur spelaren lägger märke till objekten. En kvalitativ undersökning genomfördes där fyra personer intervjuades. Semi-strukturerad intervjuform användes och varje spelare fick testa utvalda scener ur spelet under observation. Spelet har fokus på problemlösning och det är inte alltid tydligt vad spelaren ska göra. Många andra spelutvecklare gör interagerbara objekt enkla att se genom att särskilja dem från andra objekt, genom highlights och iögonfallande färger. Målet med studien var att undersöka vilka objekt spelaren tolkar som interagerbara och hur dessa objekt utmärker sig visuellt jämfört med andra grafiska element. Genom intervjuer och observationer, blev slutsatsen att den grafiska miljön hade påverkan på spelarna, en del objekt var mer utmärkande än andra att de skulle användas som nyckelobjekt för problemlösning. Objekt som var avvikande och hade unika former som särskilde sig från bakgrunden var lättare att uppfatta som interagerbara objekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)