Integration mellan informationssystemen & mobila tjänster - Design, utveckling & utvärdering av en prototyp

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Författare: Asli Önal; [2012-09-25]

Nyckelord: Bilpool; Interaktionsdesign; Mobilapplikation; Mobilt arbete;

Sammanfattning: Företaget Pilotfish har utvecklat systemet MIVEO som bl. a används av bilpooler för att trådlöst övervaka, boka eller på annat sätt hantera en bilflotta. I en bilpool har systemet tre olika typer av användare med olika grad av behörighet. Dessa är slutanvändare, administratör och servicepersonal. Vi har valt att fokusera på möjligheterna att effektivisera administratörens och servicepersonalens arbete med en mobil tjänst, eftersom dessa användare av MIVEO ofta är rörliga och mobila. Utifrån denna ståndpunkt har vi i studien försökt att besvara följande frågeställning: Hur kan mobila tjänster användas för att effektivisera administrativa uppgifter? Denna studie handlar om att utveckla en mobilapplikation som ska innehålla motsvarande funktioner som det befintliga systemet, men skall vara mobilanpassade. Målet är att administratörer och servicepersonal skall kunna utföra det administrativa arbetet mera effektivt och flexibelt med mobila tjänster. Syftet med arbetet är att ta fram designförslag och kravspecifikation för en mobilapplikation som är anpassad för administratörer och servicepersonal för bilpooler. Mobila tjänster ställer nya krav på användaren och måste vara användarvänliga och lätta att förstå. Användaren kommer att få nya möjligheter att planera sitt arbete och betydligt mera flexibilitet för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. För den här studien har vi valt att använda oss av kvalitativa undersökningsmetoder för att förstå användarnas upplevelser, förståelse och beteende vid användning av MIVEO. Arbetet bygger på tolkningar, idéer och förslag om hur en designprototyp borde se ut baserat på företagets nuvarande informationssystem. I studien utfördes datainsamlingen med hjälp av semistrukturerade intervjuer, dokumentanalys och deltagande observation. I den semistrukturerade intervjun använde vi oss av en lista med specifika teman som kopplades med begrepp och teorier för att förstå intervjupersonens mål, behov och situation. Intervjuanalysen hjälpte oss att ta fram designen av användargränssnittet, att skissa upp strukturen och välja de aktuella funktionerna som uppfyller användarnas behov. Intervjuanalysen var utgångspunkten för designen och detta kombinerade vi med att använda oss av olika designprinciper och designmönster. Vi tog fram ett pappersbaserat gränssnittskiss. I skapandet av gränssnittsskissen fick vi hantera mera detaljerade frågor kring interaktionstekniker och grafisk form. Utifrån pappersbaserade gränssnittet utvecklade vi en digital prototyp i Balsamiq Mockups. Den digitala prototypen ger möjlighet för användarna att interagera med den förväntade produkten för att få en bättre användarupplevelse. Slutligen tog vi fram olika scenarios för att testa prototypens funktionalitet. Dessa scenarios motsvarade olika arbetsuppgifter som användaren skulle kunna ställas inför. Detta ledde till att vi kunde svara på frågeställningen genom att visa att mobilapplikationen skulle effektivisera administratörens och service personalens mobila arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)