Designprocessens styrka till grund för att utveckla miljö och verksamhet : Beachcenter Varamobaden på uppdrag av Designservice

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Författare: Ida Fritzon; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Beachcenter på uppdrag av Designservice, är ett projekt som på ett design- och ingenjörsmässigt arbetssätt med hjälp av dess metoder och verktyg arbetar med flera olika delar som underlag för utveckla och skapa ett flyttbart helhetskoncept. Projektet utförs på uppdrag av Designservice i Karlstad, där slutkunden är Beachcenter Varamobaden. Beachcenter Varamobaden ligger i Motala och kommer att vara utgångspunkten för flertalet aktiviteter, som t.ex. vindsurfing, stand up paddeling, kajak och höghöjdsbana. Utöver aktiviter vill Beachcenter också erbjuda sina kunder en miljö som speglar deras vision och verksamhet, som välkomnar alla precis som de är. Att undersöka samt att formulera Beachcenters vision och sedan implementera den i restaurangens och områdets layout samt infrastruktur utifrån ägarens vision men också ur ett kundperspektiv. Förstudien går ut på att hitta de beståndsdelar som kan skapa den sökta visionen. Fördjupning inom ämnena varumärken och färglära har gjorts, ett antal olika analyser samt intervjuer med bl.a. en designbyrå och en kommunikationsbyrå som har fokuserat på arbetsprocessen. Funktionsanalysen sammanfattar alla de delfunktioner som skall finnas på Beachcenter, men delar också upp konceptet i mindre greppbara delar. Utifrån funktionsanalysen har projektet till en början delats upp i två delar där den första delen, In house, har fokus på det visuella i konceptet. Den andra delen handlar om kundupplevelsen på Beachcenter. Under arbetet med kundupplevelsen identifierades en viktig touchpoint som kom att bli utgångspunkten för en tredje del, vilken handlar om en knutpunkt vid Beachcenter där lösningen blev en modulbar. Surfstil, retro, hälsosamhet, gemenskap, aktivitet och relax är några av de ord som skall genomsyra konceptet. Olika utvärderings metoder har används för att få slutkonceptet att matcha kundens vision så bra som möjligt. De färdigställda delarna i In House delen är färgskala, mönster och typsnitt som blivit applicerade på olika produkter i konceptet men som också har förankrats i restauranglokalen som vid invigningen den 30 april var färdigställt. Kundupplevelsen har sammanfattats i en Service Blueprint över Beachcenter där just modulbaren är en viktig knutpunkt för direkt kontakt mellan kunden och personalen vid Beachcenter. Modulbaren har blivit prototyp och kan enkelt förvaras, förflyttas och monteras vid Beachcenter. Med varumärkesidentitet, som är en sammanfattning av de resultat som framkommit under projektet, kan Beachcenter närsomhelst utveckla konceptet där det är beläget idag, men också enkelt förflytta eller expandera verksamheten med tryggheten att samma vision och känsla kan skapas där.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)