Fotboll i gymnasieskolan : Gymnasieelevers upplevda livssituation och utveckling på NIU-fotboll

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Bakgrund: Mer eller mindre idrott i skolan är en stor debatt som delar Sverige. Studier visar på att daglig fysisk aktivitet under skoltid förbättrar betygen hos eleverna samt att trivseln ökar. Vad händer om det blir för mycket idrott? Bra? Dåligt?   Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers upplevda hälsa, motivation och utveckling under tiden på ett NIU-gymnasium. Hur påverkar mängden träning skolan, idrotten och fritiden?   Metod: Metoden som har valts i denna studie är en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade fokusgruppintervjuer utfördes, samt en semistrukturerad intervju. Elva flickor och elva pojkar deltog i studien från årkurs ett och årskurs på tre olika NIU-fotbollsgymnasier.    Resultat: Resultatet visade att mängden träning som blev i början av tiden på NIU-fotboll var ovan för många. De blev ofta sjuka/skadade i början av gymnasietiden. Eleverna prioriterade i de flesta fall fotbollen före skolan. Eleverna var överrens om att alla hade utvecklats och ett större fotbollsmässigt register, många hade även fått en annan bild av fotbollen.   Diskussion: Under elevers första tid på NIU borde lärarna/tränarna prioritera föreläsningar om kost och återhämtning istället för tre träningspass i veckan på skoltid. Öka träningsmängden successivt och låt eleverna komma in i gymnasieskolans värld. Borde allt detta flyttas upp på akademisk nivå istället (universitet/högskola)?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)