Annonsblockerare – Ett oönskat men nödvändigt verktyg mot webbannonser

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Författare: Henry Giang; [2016]

Nyckelord: webbannons; annonsblockering; adblock; attityd; intrång;

Sammanfattning: Annonsering på webbplatser har seglat upp som en av de stora affärsmodellerna på internet. Annonsörer förlitar sig på intäkter genererat från annonsering för att kunna erbjuda gratis tjänster på nätet för användarna. Denna uppsats syftar till att undersöka användarnas syn på webbannonser och annonsblockering samt undersöka fördelar och nackdelar med annonsblockering. Även synpunkter på vad en bra och dålig annons är, enligt webbanvändarna. Med en flermetodsforskning har både en kvalitativ intervju och kvantitativ enkätundersökning genomförts. Resultatet från uppsatsen indikerar att majoriteten av respondenterna upplever webbannonser som negativt, och att det de största anledningarna till varför annonsblockering används är på grund av att de flesta webbannonser upplevs som påträngande eller vilseledande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)