Fungerar SFI-undervisning på distans? : En kvalitativ studie om en förändrad undervisningssituation bland lärare på sfi.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: I studien undersöktes om coronapandemin har påverkat undervisningen för elever som läser svenska för invandrare (sfi). Undervisningen gick på kort tid från klassrumsbaserat lärande till utbildning via länk. Vilka var konsekvenserna av nedstängningen och hur fungerade övergången till distansutbildning enligt lärarna? I studien tillämpades en kvalitativ metod med intervjuer av semistrukturerad karaktär. Respondenter i studien är fyra sfi-pedagoger och dessa valdes enligt ett bekvämlighetsurval. Undersökningen bygger på tolkningar av lärarnas egna tankar och erfarenheter. Slutsatsen är att eleverna på sfi hade stora svårigheter med distansutbildningen och att lärarna inte var förberedda på den förändringen i undervisningen. Samtliga lärare uttryckte behov av mer utbildning inom det digitala området. Denna virusinfektion orsakade anmärkningsvärda effekter på undervisningen och det var intressant att undersöka dessa effekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)