Vart är skolan på väg

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Roger Törnert; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Utgångspunkten för min uppsats är följande frågeställningar: Står utbildningen inför en total förändring ”ett paradigmskifte” vad gäller inriktningen på gymnasieskolans innehåll och verksamhet? Hur har i så fall detta paradigmskifte vuxit fram? Hur hanterar skolan de nya risker som uppstår i anslutning till att samhället gått in i en ny modernitet? Hur förhåller sig gymnasieskolan till det postmoderna nya individualiserade samhället? Förutom styrdokument har min undersökning utgått från litteratur som analyserar samhället utifrån postmodernistiska teorier. Resultatet av undersökningen visar att ett paradigmskifte från jämlikhetsideologi till kunskapsideologi håller på att utvecklas på gymnasieskolan.  Paradigmskiftet innebär att gymnasieskolan återgår till en klassisk modernitet som står i konflikt till eleverna som är de främsta bärarna av postmodernismen. Att inte uppnå kunskapsmålen definierar regeringen (Björklund) som det nya gymnasiets största risk.  Problemen/riskerna med det nya gymnasiet ska främst hanteras genom t åtgärdsprogram och uppdelningen av gymnasiet i studieförberedande- och yrkesprogram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)