En app blir vad jag för den till : En enätstudie om hur förskolepersonal upplever arbetet kring appar och lärplattor i förskolans verksamhet

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att utifrån olika yrkesgrupper i förskolan undersöka vilka förutsättningar som finns för att arbeta med lärplattor och appar. Därutöver undersöker vi hur personalen i förskolan ser på det dagliga arbetet i användning av lärplattor och appar. Undersökningen genomfördes med en webbenkät som publicerades i sociala forum, riktat mot förskolan och de verksamma yrkesgrupperna. Av studiens resultat framgår det att användning av lärplattor och appar kan anses utmanande beroende på vilken erfarenhet, utbildning och kunskap de olika yrkesgrupperna själva ansåg sig ha. De flesta yrkesgrupperna anser att användandet av lärplattor och dess appar kan bli pedagogiska, med en närvarande pedagog. Det finns olika faktorer som kan påverka nedladdning av appar men informanterna beskriver att det är syftet och ämnesområdet som är de viktiga att utse innan nedladdningsprocessen börjar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)