“Fake it til you make it”. Anestesisjuksköterskans uppfattning av simulering som metod för ökad kompetensutveckling

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Simulering är en utbildningsmetod som används inom många olika verksamheter för att i en säker miljö öva på scenarion som kan uppstå. Syftet bakom den här typen av träning är att förbereda personal och ge dom en ökad handlingsberedskap vid oväntad eller kritisk händelse. För närvarande finns begränsad dokumentation om den här typen av metod som utbildningsform för anestesisjuksköterskor. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga anestesisjuksköterskors uppfattning om och intresse för simulering som metod till ökad kunskap och fortbildning. Metod: Studien är en pilotstudie som genomfördes utifrån en kvantitativ ansats, en deskriptiv tvärsnittsstudie med ett undersökningsinstrument utformat som en enkät. Författarna använde sig utav deduktiv metod samt en fråga med öppet svarsalternativ, med utgångspunkt från ett positivistiskt perspektiv. Insamlade data har analyserats i IBM Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) och presenterades i form av tabeller. Resultat: Av deltagarna i studien (n= 50) var 16 män och 34 kvinnor. Majoriteten var 31-40 år. Nästan en tredjedel av de tillfrågade simulerade i sin verksamhet mer än två gånger per år. Simulering påträffades som metod hos de flesta för första gången under specialistutbildningen. Intresset för simulering skattades högt och 22% av de tillfrågade kunde tänka sig att delta i fortlöpande utbildning på sin fritid. Simulering skattades generellt som effektiv eller mycket effektiv som pedagogisk metod för att öva oväntade situationer. Kontinuitet, verklighetstrogen miljö samt fler tillfällen för simuleringsträning efterfrågades. Deltagarna beskrev även en positiv effekt på team-arbete kopplad till utbildningsformen. Slutsats: Simulering som metod ses som ett bra pedagogiskt verktyg för att stärka anestesisjuksköterskan i sin beredskap för oväntade händelser, både inom icke tekniska färdigheter, mental förberedelse, kommunikation och trygghet vid oväntade händelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)