Elevers svårigheter med tal i bråkform

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna text undersöker vilka svårigheter eleverna har med tal i bråkform och hur läraren kan stötta dessa elever. Detta undersöks eftersom jag är nyfiken på vilka svårigheter eleverna stöter på när de arbetar med tal i bråkform. Bråktal är ett viktigt ämne då det kopplas till andra områden i matematiken såsom procent och decimaltal. I metoddelen beskrivs sökprocessen för att ta fram de vetenskapligt granskade artiklarna för denna kunskapsöversikt. Från de valda vetenskapliga artiklarna utreds arbetets frågeställningar i resultatets avsnitt. Slutsatser från resultatavsnittet diskuteras i syfte att belysa och utreda arbetets centrala frågeställningar. I slutet av kunskapsöversikten ges en tydlig tanke kring det fortsatta forskningsområdet till det senare fördjupade undersökningen, examensarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)