Det handlar om distinktioner - konnässörskapet och dess funktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Jag har genomfört en kvalitativ innehållsanalys av olika tidskrifter, tillgängliga på den svenska marknaden. Samtliga tidskrifter inriktar sig mot den medvetne konsumenten – konnässören. Syftet med analysen är att kartlägga och förklara konnässörskapet, dess uppbyggnad och funktion, samt att söka förståelse i hur det kan finnas utrymme till alla dessa konnässörtidskrifter, och varför just nu – i dagens samhälle. Vidare vill jag förklara hur vissa konsumtionsmönster och preferenser är närmre knutet till makt än andra. Det jag fann var att konnässörskapets ursprung går att hitta i den ekonomiska elitens vilja att skilja sig från den arbetande majoritet ett samhälle bygger på. När samhället i regel var producenter var eliten konsumenter, de var experter på konsumtion. Idag genomsyrar denna konsumtionexptertis samhällets alla nivåer, alla känner av pressen att konsumera unikt och exklusivt för att särskilja sig från ”resten”. Detta ger utrymme för uppkomsten av nya nischade specialmagasin som har i uppgift att undervisa och fördjupa konsumenterna hur de bör tycka, tänka och konsumera ett visst ämne. Vilka kunskaper som gäller inom ett givet ämne, avgörs i kulturella maktkamper där Bourdieus begrepp habitus, kulturellt kapital och kulturella fält kommer väl till pass. Titel: ”Det handlar om distinktioner” – en studie av konnässörskap och dess funktion. Författare: Gustav Thunander Handledare: Fredrik Miegel Dokument: Kandidatuppsats, institutionen för medier och kommunikation. Nyckelord: Konsumtion, distinktioner, konnässörskap, Bourdieu, identitetsbildning, kulturellt kapital, kulturella fält, habitus, Veblen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)