Rytmikstart - En kvalitativ studie av instrumentalförberedande rytmikundervisning vid en kommunal musikskola samt en kommunal kulturskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Detta examensarbete syftar till att kartlägga rytmik som introduktion till instrumentalunder-visningen vid en svensk kommunal musikskola samt en svensk kommunal kulturskola. Studiens frågeställningar söker svar på rytmikintroduktionens innehåll, intentioner, likheter och olikheter med annan rytmikundervisning samt om det verkar finnas några skillnader mellan de elever som erfarit den förberedande undervisningen och de som inleder sitt instrumentalspel med mer traditionell undervisning. Till grund för arbetets frågeställningar ligger en nyfikenhet i hur en del av mitt kommande arbetsfält som rytmikpedagog kan se ut samt hur rytmikämnets eventuella inverkan på dess utövare kan te sig. I teorikapitlet presenteras rytmikens historia och innebörd. Där finnas också information om musik- och kulturskolan, lek,instrumentalundervisning samt hermeneutik och maieutik. In-samlingen av studiens data har utförts via kvalitativa intervjuer samt observationer av lektionstillfällen med rytmik som introduktion till instrumentalundervisning. Att den förberedande undervisningen kan uppfattas mycket olika och att dess innehåll innehar många likheter med annan rytmikundervisning, att uppfattningen av rytmikmetoden skiljer sig mellan informanterna samt att planering och samarbete kan vara avgörande komponenter i undervisningssammanhang, är några av de resultat som presenteras i arbetet. Tillsammans med fler iaktta- gelser behandlas dessa resultat i examensarbetets diskussionskapitel där också resonemang om rekrytering till musik- och kulturskolan samt framtida forskningsämnen förs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)