Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning. En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Ellekari Haraldsson; Olof Larsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning: En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolanFörfattare: Ellekari Haraldson & Olof LarssonTermin och år: VT 2016Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Kristian BlenseniusExaminator: Hans LandqvistRapportnummer: VT16-1170-01Nyckelord: sambedömning, nationella prov, kommunikativa projekt, community of practiceProblemSkolinspektionens omrättningar av svenska nationella prov har visat att bedömningarna av proven skiljer sig åt mel- lan skolor och mellan lärare. Med bakgrund av detta rekommenderar Skolverket att sambedömning tillämpas vid nationella prov. Skolverkets syfte med sambedömningen är att den på lång sikt ska göra lärarna till bättre bedömare, viket i sin tur förväntas öka bedömningens likvärdighet.Syfte och metodI den här uppsatsen har vi studerat vilka förutsättningar gymnasieskolor har för att uppfylla Skolverkets mål med sambedömning som ett sätt att öka validiteten och reliabiliteten i lärarnas bedömning. Studien består av dels en en- kätstudie av sju gymnasieskolor, dels en samtalsanalys av två sambedömningssamtal på två olika gymnasieskolor. Studier av faktiska sambedömningssamtal har tidigare inte gjorts i Sverige, och den här studien är därför att betrakta som en pilotstudie på en än så länge relativt outforskad del av den svenska sambedömningsforskningen. Vår metod bygger delvis Lennart Jølles studier av sambedömning i Norge, i vilka han kategoriserar bedömarnas yttranden utifrån olika strategier som de använder för att nå ett samförstånd.Resultat och slutsatserResultatet av enkäten visar framför allt på två saker; att organisationen kring sambedömning varierar från skola till skola, och att lärarna inte tycker sig ha fått tillräcklig fortbildning i hur de ska sambedöma. Analysen av samtalen vi- sar att det är först vid meningsskiljaktigheter i tolkningen av elevtexternas egens

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)