Är det vanligare att pojkar väljer bort moderna språk?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lärarhögskolan i Stockholm

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att få en inblick och ökad förståelse för ungdomars språkval, inlärning och motivation till språkstudier. Larmrapporter om ungdomars avhopp i språkstudier var början till intresset för hur pojkar och flickor väljer språk och vilka som fullföljer sina studier alternativt hoppar av. Studien är gjord ur ett lärarperspektiv med fokus på genus, inlärningsstrategier och motivation. Intervjuer med åtta språklärare samt insamling av språkgruppslistor från tre olika skolor har använts och bearbetats. De tre skolorna är belägna i en och samma förort norr om Stockholm. Bakgrunden till denna studie har varit tidigare forskning inom språkvalsämnet Engelska Svenska Språkval och den tendens som visat att dessa grupper ökar i storlek från år 6 till år 9 för att elever hoppar av moderna språk. Internationell forskning har visat att i anglosaxiska länder väljer pojkar ofta bort språkstudier för att det inte är manligt och för att grupptryck gör att det är farligt eller känsligt att säga fel och göra bort sig inför sina kompisar. Min studie visar delvis samma resultat; att det är fler flickor än pojkar som fullföljer sina språkstudier i de tre enheterna. Statistik visar också att språkvals¬grupperna i engelska svenska består av mer än sextio procent pojkar i år 6. Det som skiljer den internationella forskningen mot den svenska är att här är pojkarna ofta verbala risktagare i språkklassrummet, och flickorna är de som är försiktiga. Studien har som teoriförankring ett sociokulturellt perspektiv, där olika begrepp problematiseras i relation till främmande språkinlärning och språkklassrummet. Dispositionen i detta arbete inleds med bakgrund och tidigare forskning inom området, både när det gäller främmande språkinlärning och motivation samt distinktionen mellan andraspråksinlärning och främmandespråkinlärning. Vidare förklaras hur studien byggts upp i form av metodval , urval av enheter och bearbetning. Presentation av resultat görs indelat i kvantitativa och kvalitativa resultat för att senare sammanfattas i en gemensam resultatanalys. I diskussionen problematiseras de slutsatser som framkommit i studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)