"Hur var det på Liseberg i helgen?" en studie av det kommunikativa mötet mellan barn och pedagog på skötbordet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka hur och vad barn och pedagoger kommunicerar om underblöjbytet. Vi har lyssnat på samtal mellan barn och pedagog och använt oss av teorier omkommunikation och omsorg för att analysera vårt material. Genom ljudupptagningar som vigjorde i skötrummet, med hjälp av en diktafon, fick vi syn på vem som tog initiativ tillkommunikation, vem som styrde samtalet samt vilka ord och kategorier som var de mestförekommande i studien. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod med kvantitativainslag. Resultatet visar att kommunikationen mellan barn och pedagog mest handlar omvardagliga händelser på och utanför förskolan, matematik, sång och språkutveckling.Resultatet visar också att det mestadels är pedagogen som tar initiativ till samtal vidskötbordet och i de flesta fall också styr samtalet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)