Inkludering av elever med autism i grundskolan - En undersökning av autistiska elevers lärandemiljö

Detta är en Master-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka hur undervisning drivs när man har elever med diagnosen autism i klassen och pedagogers syn på hur de arbetar för att inkludera dessa elever. Syftet är också att undersöka om klassrumsmiljön på skolan spelar en särskild stor roll för elever med autism. De frågeställningar som vi har använt oss av är: Hur arbetar pedagogerna med elever som har diagnosen autism? Vad anser de vara av betydelse för att dessa elever ska kunna inkluderas i klassrumsarbetet? Undersökningen i detta arbete bygger på två kvalitativa metoder. Vi har använt oss av metoderna observation och intervju. Resultatet som vi fick på denna undersökning var att tydlighet, rutiner och struktur är viktigt för personer med diagnosen autism. Läromiljön måste även vara anpassad efter eleven för att eleven ska kunna inkluderas i klassrumsarbetet. Undersökningen resulterade även till vår slutsats att det är pedagogerna som ska anpassa sig efter eleverna och inte tvärtom. De resultat vi fick i vår undersökning var att skolan ska främja elevernas fortsatta lärande och utveckling, vilket även Skolverket belyser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)