Marknadskommunikation på digitala plattformar : En kvalitativ studie om organisationers tillämpning av artificiell intelligens relaterat till beslutsfattande och datainsamling - i relation till etik och individens integritet.
Sammanfattning: Datum: 2022-06-01 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Nermin Gibbo Emma Korpela Micheline Touma 99/01/19 99/03/15 00/06/25 Titel: Marknadskommunikation på digitala plattformar Handledare: Rana Mostaghel Nyckelord: Artificiell Intelligens, Cookies, Beslutsfattande, Etik och Integritet Forskningsfrågor: 1. Hur används AI–verktyg för att hjälpa organisationer i sitt beslutsfattande om marknadskommunikation baserat på konsumentens preferenser? 2. Vilken påverkan har datainsamlingen med hjälp av cookies på konsumentens integritet? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka organisationers användning av AI-teknik och hur det påverkar organisationers beslutsfattande inom marknadskommunikation i syfte till att lära känna konsumentpreferenser och krav samt hur det kan påverka individen inom etik och integritet. Metod: Kvalitativ metod Slutsats: Undersökningen resulterade i att organisationer använder AI-system, cookies och datainsamling för att på ett enklare vis fatta beslut om sin marknadskommunikationsmetod i syfte till att bemöta konsumentens preferenser och behov. Studien visade utefter respondenterna från individperspektivets bidragande information, hur respektive respondent uttryckte hur deras integritet indirekt kränks dagligen genom de digitala plattformarna och datainsamlingen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)