Undervisningspraktikens roll i utvecklingen av matematiskt begåvade elever : En systematisk litteraturstudie inom ämnet matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att genom tidigare forskning undersöka hur elever med begåvning för matematik kan stödjas genom utformning av undervisningen. Inom denna forskningsöversikt studeras området undervisningspraktikens utformning för matematiskt begåvade elever. Att begåvade elever inom ämnet matematik behöver stöd och hjälp för att utvecklas råder det ingen tvekan om. Däremot existerar det olika åsikter för hur undervisningen skall bedrivas för att gynna de begåvade eleverna. Studiens metod är litteraturstudier, följd av textanalys där objektiva värden prioriterats. Utifrån den systematiska litteraturstudiens resultat presenteras två huvudkategorier för elevutveckling, nämligen undervisningsmetodik och påverkansfaktorer. Forskningsöversikten beskriver vidare nödvändigheten av att de båda huvudkategorierna samspelar i undervisningen av matematiskt begåvade elever. Det konstateras mestadels positiva resultat i utvecklingen av matematiskt begåvade elever, med några negativa invändningar vilket poängterar vikten av vidare forskning inom området begåvning och begåvningsutveckling. Slutsatsen är att undervisningspraktiken med fördel kan utformas med stöd av undervisningsmetodik och påverkansfaktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)