Framgångsfaktorer som påverkar skapandet av en användarvänlig försäljningsdashboard : En fallstudie på Two

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Företag har i dagens samhälle stora mängder data som ökar ständigt och som därmed behöverhanteras. Företag ska kunna omvandla rådata till värdefull information som möjliggör bättrebeslutfattande. Bussiness Intelligence, även kallat BI, underlättar för företag att samla in, lagra ochanalysera sin data samt att de ger bättre underlag för beslutstöd. Ett känt verktyg som kan användassom en stödfunktion för beslutfattare är dashboard. En dashboard är en synlig presentation på en endaskärm som visar den allra viktigaste information som krävs för att kunna uppnå ett eller flera olikamål. Syftet med en dashboard är att kommunicera betydelsefull information på ett exakt, effektivtsamt tydligt sätt.Kandidatuppsatsens syfte är att identifiera och beskriva framgångsfaktorer som påverkar skapandetav en användarvänlig försäljningsdashboard utifrån ett kund–konsultperspektiv. Den metod som haranvänts i denna uppsats är fallstudiemetoden. Fem personliga intervjuer med semi-struktureradeintervjuguider som underlag har genomförts i denna studie. Intervjuerna gjordes med tre Power BIkonsulterfrån fallföretaget Two och de resterande två intervjuerna gjordes med representanter frånfallföretagets kundföretag Huzells och Pictura.De viktigaste slutsatserna från uppsatsstudien för att kunna skapa en användarvänlig försäljningsdashboard är att det är viktigt att konsulten är lyhörd och lär känna kunden, viktigt attkunden har ett tydligt syfte och mål med försäljningsdashboarden, kommunikationen mellan konsultoch kund är A och O, försäljningsdashboarden ska vara tydlig och lättförståelig, viktigt attförsäljningsdashboarden visar relevant information och nyckeltal (även kallat KPI:er) för denspecifika målgruppen och att försäljningsdashboarden ska vara behaglig att titta på.Det är viktigt att konsulten är lyhörd och lyssnar på vad kunden har för önskemål med dashboardenoch designar utifrån det. Det är också bra om konsulten lär känna kunden för att få en bättre inblick ikundens verksamhet för att kunna komma med lämpligare idéer och förslag på hur dashboarden kanutformas. Kunden behöver ha ett tydligt syfte för hur dashboarden ska se ut, vad den ska innehållasamt var den ska placeras. Kommunikation mellan båda parter är en viktig förutsättning för att de skafortsätta ha samma vision under projektet. En användarvänlig försäljningsdashboard behöver varatydlig samt innehålla relevant information och KPI:er för den specifika målgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)