När verkligheten knackar på – släpper vi in den? : En kvantitativ undersökning i hur och varför geografilärare använder medier i sin undervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

Sammanfattning: Geografiämnets komplexa sammansättning gör att det vidrör många aspekter av våra liv och för att detta ska avspeglas i geografiundervisningen måste särskild uppmärksamhet riktas mot livet utanför klassrummet och hur det kan plockas in i undervisningen. Denna studie syftar därför till att undersöka hur och varför geografilärare använder sig av medier i undervisningen. Genom en kvantitativ anonymiserad enkätundersökning för yrkesaktiva geografilärare, har författaren ämnat utforska de didaktiska och pedagogiska val geografilärare gör när de implementerar olika medier i undervisningen. Studien finner att geografilärare främst använder medier i samband med lärarledda moment och då för att förklara och synliggöra svårgripbara fenomen samt att motivera sina elever. Studien visar att elevdelaktighet och elevinflytande tas i beaktande i mycket liten utsträckning då medieanvändandet i undervisningen inte utgår ifrån elevernas egna medieanvändande. För att göra en reell koppling mellan klassrum och verklighet i geografiundervisningen rekommenderas därför att elevernas medieanvändning ska ligga till grund för kopplingen mellan klassrum och verklighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)