Platt eller hierarkisk? : en jämförande studie mellan olika förskoleorganisationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Förskolor organiseras på olika sätt som påverkar förskollärarens arbetsmiljö och relationen till organisationen. Det är därför intressant att jämföra hur förskollärares arbetsförutsättningar ser ut i en platt eller hierarkisk organisationsstruktur. Detta görs genom att undersöka vilka ramfaktorer som påverkar relationen mellan förskolläraren och organisationen. För att kartlägga ramfaktorerna intervjuas förskollärare från fyra förskoleorganisationer – två kommunala, hierarkiska förskolor och två fristående, platta organisationer som styr som föräldrakooperativ och personalkooperativ. De ramfaktorer som framkommer ur studien är strukturella faktorer, faktorerna beslutsfattande och påverkan samt faktorerna tillhörighet och tillit. I diskussionen analyseras resultatet utifrån de olika ramfaktorerna. Resultatet av studien visar att de finns skillnader mellan platta och hierarkiska organisationer vad gäller relationen till organisationen. De hierarkiska organisationerna har större svårigheter att kommunicera och ge förskollärarna insyn i organisatoriska frågor. Det medför även styrkor vad gäller kompetens, stöd och nätverk runt pedagogerna. I de platta organisationerna finns större insyn i verksamhetens beslutsfattande, förskollärarna har större möjlighet att själva påverka organisatoriska beslut. I diskussionen om de platta organisationerna ifrågasätts även beslutsfattarnas makt utifrån deras kompetens.  I slutstadiet av studien diskuteras huruvida dessa resultat beror på organisationernas uppbyggnad eller snarare på olika kompetenser och roller i organisationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)