Tjänsteutveckling i en mogen bransch

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Utifrån den teoretiska referensramen har det empiriska undersökningen av kundbehov och önskemål för tjänsteutveckling på färjelinjen mellan Strömstad och Sandefjord analyserats och diskuterats. Undersökningen visar att då de modeller för tjänsteutveckling som idag finns ofta är vidareutvecklingar av modeller för produktutveckling, innebär det att de i de flesta fall ej är implementerbara på utvecklandet av nya tjänster. Detta främst med tanke på tjänstens särskiljande karaktär i jämförelse med en produkts. Det är svårt att finna generella modeller som är tillämpbara för alla tjänster, företag och branscher. Den viktigaste slutsatsen är att för att kunna kvalitetssäkra tjänsten, ska kunden involveras i hela utvecklingsprocessen, vilket inte minst gäller i branscher som uppnått mognad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)