Socialt och emotionellt lärande i skolan. En litteraturbaserad studie över effekter och evidensgrad

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

Sammanfattning: Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och unga har ökat. Skolan är en viktig arena för att förebygga psykisk ohälsa. Det finns en stor efterfrågan på framgångsrika interventioner. Socialt och Emotionellt Lärande (SEL) är en metod som syftar till att öka den sociala och emotionella kompetensen hos barn och unga, där SET-programmet bygger på dess metod. Syfte: Studien syftade till att undersöka vilka effekter metoden SEL har samt vilka framgångsfaktorer och hinder som uppkommer vid implementering. Metod: En litteraturbaserad studie genomfördes där 13 artiklar inkluderades. Resultat: SEL hade många positiva effekter både för social kompetens och barn och ungas psykiska hälsa. De framgångsfaktorer som identifierades var; manualbaserade program och att de som implementerade interventionen gjorde det noggrant utifrån manualen. Undersökningen av evidensgraden av Social och Emotionell Träning (SET) visade att evidensen är begränsad då endast två studier har utvärderat SET. Diskussion/Slutsats: Resultatet bekräftade till stor del tidigare forskningresultat, att program som bygger på SEL kan ge positiva effekter på barns och ungas psykiska hälsa. De största effekterna verkade dock vara på externaliserade problem som i sig är en riskfaktor för psykisk ohälsa. För fortsatt användning av programmet SET inom skolan bör fler studier göras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)