Var är labbet? : Fysik och kemi på förskolans transformeringsarena

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna studie undersöker vi barnskötares och förskollärares upplevelser av sina förutsättningar inför undervisning i de naturvetenskapliga ämnena fysik och kemi i förskolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan. Vi har genomfört två undersökningar i form av åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med barnskötare och förskollärare som arbetar i förskolor i Storstockholmsområdet. Våra frågor var grupperade efter ramfaktorerna fortbildning, kollegialt lärande, material, miljö, planeringsunderlag, styrdokument, tid och ämneskompetens. Vi valde att i intervjuguiden utgå ifrån ramfaktorteorin, vilken beskriver de ramar och praktiska förutsättningar som påverkar lärares handlingsutrymme. Intervjuerna transkriberades och kodades för att strukturera datamaterialet inför kategorisering och tematisering. Delstudierna jämfördes därefter med tidigare forskning samt analyserades utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan (Linde, 2012), det vill säga hur förskollärarna tolkar läroplanens mål till den faktiska undervisningen. De gemensamma nämnarna för resultaten av delstudierna är behovet av kompetensutveckling inom ämnena fysik och kemi samt mer tid för barnskötare och förskollärare att i sitt arbetslag kunna planera, utvärdera, analysera och utveckla undervisningen tillsammans. Barnskötarna i undersökningen efterfrågar ett kollegialt lärande där de kan öka sina kunskaper samtidigt som förskollärarna uttrycker vikten av kompetenta barnskötare för att kunna utföra sitt uppdrag. Resultatet tyder på att förskollärarna i undersökningen inte vet vad som förväntas av dem i undervisningen i ämnena fysik och kemi. Därför ser vi gärna att det genomförs forskningsstudier med fokus på rektorer och huvudmän för att synliggöra vad som erbjuds med syfte att underlätta förskollärarnas förutsättningar för att tolka, planera och utveckla undervisningen i fysik och kemi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)