En undersökning av marknaden för djupfrysta färdigrätter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka marknaden för djupfrysta färdigrätter. Vi vill få fram en konsumentprofil, dvs. undersöka vilka egenskaper som utmärker en typisk färdigrättskonsument, samt vilka attribut de värdesätter. Vi vill genom vår undersökning utreda om det finns tydliga segment, samt om konsumenterna har något behov som inte är tillfredsställt. Metod: För att få fram informationen till en konsumentprofil, bestämde vi oss för att genomföra en kvalitativ och en kvantitativ undersök-ning. Vi har även använts oss av sekundärdata och expertintervjuer. Slutsatser: Konsumenten värdesätter smak, mättnad, snabbhet och nyttighet i djupfrysta färdigrätter. Den typiska färdigrättskonsumenten är en ung manlig student som bor ensam i storstaden. De olika segmenten vi har funnit är följande: män, kvinnor, studenter samt icke-konsumenter. Dafgårds marknadsmix går ut på att leverera produkter som smakar bra och ökar bekvämligheten för konsumenten. Dafgård bör satsa på att öka portionsstorleken på färdigrätter-na, och börja använda sig av segmenteringsstrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)