Förtroende är nyckeln till goda kundrelationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Förtroende är nyckeln till goda kundrelationer Seminariedatum: 2/6 2021 Ämne, kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Edward Moding, Elias Persson & Patrik Johansson Handledare: Nikos Macheridis Nyckelord: Kundrelationer, Förtroende, Kontinuitet, Lönsamhet, Långsiktighet Forskningsfråga: Hur arbetar bolagen inom fastighetsrådgivningsbranschen för att förbättra och bibehålla sina kundrelationer? Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur fastighetsrådgivare som arbetar med affärsområdena värdering & analys samt transaktionsrådgivning förbättrar och bibehåller sina kundrelationer. Genom att belysa hur bolag idag arbetar med sina kundrelationer kan en bredare förståelse skapas, vilket kan bidra till att fastighetsrådgivningsbranschen utvecklas. Metod: I studien tillämpades en kvalitativ metod genom intervjuer med sex erfarna rådgivare i branschen, från fyra olika bolag. Teoretiska perspektiv: Studien utgår ifrån teorierna Customer Relationship Management, Customer Knowledge Management, Mintzberg Five Ps och Agentteori. Teorierna i studien fungerar som underlag för att skapa en förståelse varför bolagen agerar som de gör. Resultat: För att skapa långsiktiga kundrelationer krävs det förtroende och relationen med kunden är det viktigaste som existerar för bolagen. Det är därför av stor vikt att ingen information döljs från kunden. Samtliga bolag arbetar med olika strategier för att bevara kunden. Bevarande av kunder bidrar till högre lönsamhet än att förvärva nya kunder. Det är av vikt att vara kontinuerlig och uppdatera kunden. En utmaning som kan uppstå för bolagen är kundförståelse och att ständigt vara uppdaterad kring sina kunder. Att finna en balans mellan professionalism och personligt förhållande med kund beskrivs som vitalt för bolagen. Slutsats: Förtroende är nyckeln för att förbättra och bibehålla kundrelationer. För att en relation ska bli långsiktig och lönsam krävs det att bolagen integrerar regelbundet med kunden. Kunden är bolagens största inkomstkälla, därför är kundrelationer en väsentlig del. Väsentliga strategier för bolagen är att utföra ett utmärkt arbete, hålla kunden uppdaterad, visa genuint intresse, hitta ett eget arbetssätt som bolag och positionera sig som ett kompetensbolag. Utmaningar med kundrelationer är tidsoptimering och inneha dagsaktuell kunskap om branschen. Risker kan även uppstå med att relationer blir för personliga men i vissa fall kan det vara positivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)