Virtual- och augmented reality inom turism : En studie om tillämpning av teknikerna innan och under en resa
Sammanfattning: VR (Virtual Reality) är en datorsimulerad virtuell verklighet där användaren omsluts med ljud och bild och naturlagarna sätts ur spel. Användaren kan själv anpassa verkligheten efter egna behov och önskemål. Till skillnad från VR betraktas AR som ett visuellt system som förstärker vår verklighet med information och grafik. Teknologins snabba framväxt skapar möjligheter för destinationer att skapa innovativa och nyskapande tjänster som kan locka turister. Informationstekniken förändrar och formar nya konsumentbeteenden hos resenärer, speciellt tydligt syns det inom resebranschen. Det är fundamentalt för turistföretagens överlevnad att hänga med i den digitala utvecklingen och för att lyckas attrahera generationer som är födda in i den digitala eran där teknik genomsyrar vardagen. Efterforskningar av tidigare studier påvisar dock en saknad av kvalitativa initiativ som avser att redogöra för implementering av tekniker som VR och AR, samt en undersökning där aktörer tas i beaktning. Studien avser söka svar på huruvida VR kan nyttjas innan en resa och AR under resan. Syftet med uppsatsen är att undersöka VR och AR i ett turistiskt sammanhang, specifikt hur researrangörer och museum, kan implementera teknikerna innan respektive under resan. Datainsamling har skett genom elva genomförda intervjuer. Respondenterna har delats in i tre kategorier, vilka representerar turistföretag (researrangörer och museum), VR- och AR- företag samt andra aktörer verksamma inom turism och digitala tekniker. En observation har genomförts där skribenterna fysiskt har testat teknikerna. Implementering av VR för en researrangör kan bidra som informations- och marknadsföringsverktyg, att uppleva platser utan att fysiskt resa till platsen och ett virtuellt bevarande av platser. Implementering av AR för ett museum kan bidra med vägbeskrivningar, information och historia om platser samt digital tillgänglighet. Fördelarna med implementering av teknikerna har visat sig vara marknadsföringsmässiga. Det är ett sätt att bevara, återanvända och visa upp samt sprida kunskap om våra historiska kulturarv. Teknikerna skapar mervärde för kunden då det erbjuds en extra service genom förenklad informationsspridning samt en förhöjd upplevelse av verkligheten. VR och AR hjälper till att levandegöra turismen och kan därmed sätta olika platser samt attraktioner på kartan på ett spännande och lättillgängligt sätt. Lågsäsongsturismen har goda förutsättningar att öka alternativt spridas ut mer jämnt under året genom att med VR visa upp för potentiella turister vad som kan förväntas av olika platser.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)