Skildring av mångkulturalitet i tre utvalda barnböcker. : En studie om framställningen av karaktärer med utländsk bakgrund och användningen av mångkulturell litteratur i skolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

Sammanfattning: I takt med att det svenska samhället blir mer mångkulturellt blir också skolorna det. Jag som lärare kommer med största sannolikhet undervisa en mångkulturell klass och vill därför bli medveten om vilka budskap den mångkulturella barn- och ungdomslitteraturen sänder. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur människor med utländsk bakgrund framställs i tre utvalda barn- och ungdomsböcker. Jag kommer använda mig av en kvalitativ litteraturanalys som har sin utgångspunkt i begreppet mångkultur för att få en djupare inblick om hur mångkultur skildras i de utvalda böckerna. Resultatet av undersökningen som jag kom fram till är att mångkultur skildras i naturliga sammanhang och karaktärerna beskrivs på ett sätt som stämmer överens med deras stereotypiska utseende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)