Arbete med barn med inlärningssvårigheter – Jämförelse mellan två skolsystem Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: Neuropedagogik; Inkludering; Exkludering; Inlärnin;

Sammanfattning: Syfte:Syftet med denna studie är att jämföra två olika pedagogiska skolsystem. Det ena systemet är Arrowsmith-programmet(exkludering) och finns i Kanada. Det bedrivs på Eaton Arrowsmith School. Det andra skolsystemetfinns i Island/Sverige(inkludering). Syftet är också att koppla dessa skolsystem till kognitivism, sociokulturellteori samt neuropedagogik/neuroplasticitet.Metod:Den metod som användes i denna studie var en kvalitativ undersökning och den utfördes med intervjuer.Resultat:EAS arbetar med hjälp av kognitiva övningar för att eleverna i slutändan inte ska ha några problem. Dennametod kallar de för neuroplasticitet. Jämfört med den isländska, som liknar den svenska så har de mindregrupper. På Island finns möjlighet för elever som har inlärningssvårigheter att få hjälp av en specialpedagog. Enlärare på Island arbetar med en metod som heter Sandplay som bygger delvis på att elevernas fantasi skallutvecklas.Betydelse för läraryrket:Varje elev har ett unikt sätt att lära sig på. En del behöver lite mer hjälp än andra och det är pedagogernas ansvaratt se till att varje elev får den möjlighet till lika utbildning. Det finns olika inriktningar och metoder för att nåbra studieresultat och det är upp till varje skola och pedagog att hitta det sätt som fungerar på deras elever. Iblandinnebär det att en elev får lämna klassen en stund för att få den möjlighet till utveckling som just den elevenbehöver.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)