Fritidslärarens metoder för att främja sociala relationer bland elever i fritidshemmet : “En del av fritidslärarens profession”

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Inom fritidshemmet finns det elever som hamnar utanför den sociala gemenskapen. Detta utanförskap medför att dessa elever löper större risk att må både fysiskt och psykiskt dåligt (Juvonen, Lessard, Rastogi, Schacter & Sayre Smiths, 2019). Syftet med denna studie är att synliggöra vilka metoder fem fritidslärare använder sig av för att stärka elevernas sociala relationer inom fritidshemmet. För att samla in empiriskt material till denna kvalitativa studie har fyra strukturerade observationer och fyra semistrukturerade intervjuer genomförts med fem legitimerade fritidslärare. I resultatet görs en jämförelse över vad vi genom observationer sett att fritidslärarna gör vad gällande metoder som motverkar utanförskap, samt vilka metoder fritidslärarna i deras utsagor berättar att de använder sig av. Jämförelsen av vad fritidslärarna görs och deras utsagor stämmer väl överens med varandra. Dessa metoder används för att förebygga utanförskap och flera metoder används för att arbeta med elever som hamnat i ett utanförskap, det vill säga, att fritidsläraren arbetar med inkluderande metoder. Utifrån en hermeneutisk tolkningsansats inspirerades vi av den hermeneutiska cirkeln då vi analyserade resultatets delar och helhet växelvis, för att på så sätt skapa en djupare förståelse. När vi jämfört våra resultat med tidigare forskning framträdde en bild av att fritidslärarna använder sig av ett rikt utbud av metoder både för att förhindra att utanförskap uppstår, men också flertalet inkluderande metoder som fritidslärarna använder när en elev har hamnat i ett utanförskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)