Upplevelser av ett tallrikssvinnprojekt i skolmåltiden - Vad motiverar elever till förändrat beteende?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Lena Bergman; Helena Johansson; [2015-08-10]

Nyckelord: Matsvinn; Tallriksvinn; Attityder; Beteende;

Sammanfattning: EU har som ett av miljömålen att inom medlemsländerna minska matsvinnet med 20 % till år 2020 utifrån 2010 års nivå. Därigenom har Sveriges regering gett i uppdrag till Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Naturvårdsverket att initiera diverse projekt med syfte att minska matsvinnet. Som ett led i detta har man i kommunerna bland annat blivit ålagda att bedriva tallrikssvinnsprojekt för att bidra till att Sverige når miljömålen. Med bakgrund av detta har denna studie tagit form. Syftet med studien är att utvärdera elevers upplevda beteendeförändring i samband med ett tallriksvinnsprojekt i skolmatsalen och att ta reda på vilka faktorer som fått dem motiverade till att slänga mindre mat. Det är en kvalitativ studie där två fokusgrupper har använts för att ta reda på om elever i årskurs 6 på en högstadieskola i Alingsås har upplevt en beteendeförändring i samband med ett tallriksvinnsprojekt i skolans matsal. Elever har fått möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och funderingar. I samtalen framkom att eleverna upplevt en beteendeförändring tack vare tallrikssvinnsprojektet och att faktorer som delaktighet, information och belöning är viktiga för motivationen till att minska sitt tallrikssvinn. Den bakomliggande motivationen till att förändra sitt beteende skilde sig åt mellan eleverna och visar på att det behövs flera alternativa vägar för att nå fram med budskapet om att minska mängden slängd mat. Studiens resultat visar på att tallriksvinnsprojektet har bidragit till att eleverna har ändrat sitt beteende och därmed slänger mindre mat. En förutsättning för elevernas beteendeförändring bygger på att de delges kunskap om vad tallrikssvinnet har för påverkan på miljö och ekonomi, samt att de själva kommer till insikt kring betydelsen av det egna beteendet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)