Att formge en politisk kampanj - En analys om hur visuella medel används inom politiska kampanjer

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Författare: Karolina Jurcevic; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Valrörelser som bedrivs inför riksdagsval är stora, omfattande arbeten. Trots att mycket tid läggs på dessa, uttrycks ofta ett missnöje över hur kampanjerna har tagits emot. Analysgrupper tas fram för att finna svar på vart kommunikationen kan ha brustit. Kan felet ligga i den visuella kommunikationen?Syftet med denna studie är att ge en inblick i hur visuella medel utformas och används ipolitiska kampanjer baserat på en semiotisk och retorisk analys av tre valaffischer från riksdagsvalet 2014, samt genom tre fokusgrupper med deltagare från tre riksdagspartier. Syftet är även att undersöka om det finns gemensamma mönster i användningen av visuella medel hos partierna. Resultatet visar att partierna arbetar mycket med färg och typografi och att det går att se vissa mönster i användningen av visuella medel. Dessa gemensamma mönster syns främst i användningen av stora teckengrader i typografin, samt i den generösa användningen av det politiska partiets, eller det politiska blockets, färg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)