Motivation för fysisk aktivitet i skolämnetidrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Sammanfattning: Den här kunskapsöversiktens syfte är att utforska hur motivation kan användas som verktygför att främja fysisk aktivitet inom ämnet idrott och hälsa (IDH). Ur detta syfte grundar sigäven frågeställningen: Hur kan olika motivationsmetoder användas för att främja fysiskaktivitet hos elever inom ämnet IDH? Metoden som används utgörs av en systematiskinformationssökning där relevanta källor för syftet utvalts genom databaserna ERC, ERIC,Swepub, SPORTDiscus, Google Scholar och publikationssidan Taylor and Francis.Därefter har 12 källor valts ut där validitet och kritisk granskning av innehållet haranalyserats för att säkerhetsställa att de ligger i linje med kunskapsöversiktensfrågeställning. Källorna presenteras sedan i resultatskapitlet genom en deskriptiv utläggningdär syfte, metod och resultat beskrivs. Resultaten visade att det finns ett tydligt sambandmellan elevers nivåer av inre motivation och ökad fysisk aktivitet i IDH. Här visade sigexempelvis att självbestämmande, tillfredsställande av psykologiska behov ochrörelseglädje var centralt för ökad motivation. Flera studier kom även fram till attmotivation för fysisk aktivitet i IDH kan höjas genom yttre omständigheter som tillexempel användandet av stegräkning eller pulsmätning. Därtill visade resultaten att ettkontrollerat lärande är direkt amotiverande för elever. Metoder som hot, bestraffningar ochkommandon är därmed direkt kontraproduktivt. Resultat är relevant för lärarprofessionen iIDH då det ger en inblick i olika metoder och tillvägagångssätt som kan appliceras ipraktiken. Det finns alltså flera tankesätt inom räckhåll för lärare i utformningen avutbildningen för IDH. Inte bara gällande innehåll men även olika metoder och lärarstilarsom kan leda till positiva trender för elevers motivation i fysiskt aktiva situationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)