Lugn och glá, inga andra känslor ha - Textanalys av de Tio små kompisböckerna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad som framställs vara av betydelse i värdegrundsarbetet utifrån bokserien Tio små kompisböcker. Våra teoretiska resurser valdes utifrån vårt syfte för att synliggöra om och vilka värden som rangordnas högre än andra. Vi undersökte vilka etiska kompetenser som kunde tolkas vara av betydelse och ifall det i sin tur kunde indikera på vilken barnsyn som var framträdande. Ett omsorgsetiskt perspektiv, hierarkiska värdekategorier samt begreppen etik och moral utgjorde våra teoretiska resurser. I insamlandet av empirin genomfördes en narrativ analys av hela bokserien. Utifrån den narrativa analysen kunde vi sedan kategorisera värdena som antingen sociala eller privata. Resultatet av studien visade några återkommande mönster som var genomgående i bokserien. Till exempel framträder en vägledande etik med syfte att karaktärerna i böckerna skall beakta sin individuella utveckling samt utveckla sin sociala förmåga för att fungera i samhället. Ur ett omsorgsetiskt perspektiv enligt vår tolkning kunde vi upprepade gånger se en avsaknad av ömsesidig omsorgsrelation. Detta kopplar vi till den brist av kommunikation mellan de olika parterna som vi kunde uttolka. Utifrån de resultat som blev synliga under processen kunde vi dra slutsatsen att värdena disciplin, ansvarstagande och självkontroll var av störst betydelse. Den vuxne framställs som det etiska idealet och barnet får klä rollen som den vuxnes motpol.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)