Hinder i matematiklärande - tänkvärt för speciallärare : En intervjustudie om hinder i elevers matematiklärande ur ett lärarperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva och analysera några lärares erfarenheter av elevers hinder i matematiklärande. Uppsatsen utgår från en kvalitativ ansats med ett relationellt perspektiv och datainsamlingsmetoden är halvstrukturerade intervjuer med 14 lärare som undervisar i matematik i åk 3-6. Dessa lärare är motiverade och matematikintresserade och har varierande erfarenheter. Studien visar att dessa lärare känner till många hinder och förklaringar till hinder i elevers matematiklärande. De har även många sätt att både identifiera och åtgärda hinder. Lärarna i studien verkar framförallt ha ett relationellt perspektiv, då de försöker anpassa sin undervisning så gott de kan efter de elever de arbetar med. Uppsatsen försöker ringa in områden som är angelägna att få kunskap om, för speciallärare, genom att försöka iaktta hur speciallärare kan vara till stöd för matematiklärare och deras elever. Detta genom att titta på vad lärarna i studien känner till och har gjort, för att veta när och var i processen det kan vara aktuellt för specialläraren att starta ett samarbete med matematikläraren runt eleven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)