Påverkan av lärares implicita och explicita uppfattningar kring undervisning i naturvetenskap och teknik : - En kunskapsöversikt

Detta är en L3-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Anna Moberg; Malin Riis; [2016]

Nyckelord: Attityd; Genus; Naturvetenskaplig undervisning;

Sammanfattning: Intentionen med kunskapsöversikten är att redovisa forskningsresultat som lyfter fram tänkbara förklaringar kring vad som påverkar lärares implicita och explicita uppfattningar om och inställning till den naturvetenskapliga undervisningen. Kunskapsöversikten belyser även hur denna attityd påverkar deras undervisning vid val av undervisningsmetodoch innehåll. Metoden har inkluderat sökning i olika databaser, bearbetning och sammanställning av relevanta forskningsresultat för att besvara frågeställningen, som handlar om vilka faktorer som forskningen framhåller som betydelsefulla för lärares implicita och explicita upåfattningar om och inställning till undervisning inom naturvetenskap och teknik. Resultatet visar att det krävs en medvetenhet hos lärare och lärarutbildning kring olika faktorer som kan inverka på lärarens föreställningar som har anknytning till den naturvetenskapliga undervisningen. Resultatet visar vidare att det som påverkar lärares uppfattningar om och inställning till naturvetenskap och teknik består av flera aspekter som tillsammans inverkar på den generella attityden mot ämnet. Det hade i ett kommande arbete varit intressant att genomföra vidare undersökningar kring lärares beteende vid undervisning i de naturvetenskapliga ämnena. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)