Byggarbetsmiljösamordnares syn på utbildning, erfarenhet och kompetens för upprättande av arbetsmiljöplan och skydd vid etablering av anläggning på eller vid väg.

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

Sammanfattning: Bakgrund: Arbetsmiljöföreskrifter ställer krav på erforderlig utbildning, erfarenhet och kompetens för byggarbetsmiljösamordnare vidför planering, projektering och utförande för att kunna verka i dessa roller. Det finns dock brister i kunskap om hur utbildning, erfarenhet och kompetens kan påverka skyddet vid anläggningsverksamhet som föregås vid eller på väg. Syfte: Det första syftet är att få en uppfattning om hur de som arbetar som byggarbetsmiljösamordnare vidför planering och projektering resonerar kring upprättande av arbetsmiljöplan som riskhanteringsverktyg. Det andra syftet är att undersöka hur byggarbetsmiljösamordnare vidför utförande hanterar och tolkar arbetsmiljöplanen ur riskhänseende. Det tredje syftet är att ta reda på vilken utbildningsomfattning och inriktning på utbildning byggarbetsmiljösamordnare anser att det finns behov avför, samt vilket intervall som behövs för kontinuerlig fortbildning. Det fjärde syftet är att utvärdera huruvida byggarbetsmiljösamordnare anser att mentorskap bör rekommenderas som en del i lärandet.   Metod/Genomförande: Magisteruppsatsen har genomförts som en semistrukturerad kvalitativ intervju med de personer som verkar som byggarbetsmiljösamordnare för planering, projektering och utförande samt trafikanordningsansvarig. Observationer har gjorts vid anläggningsarbete på företag benämnt nr 1, samt litteraturstudier.   Resultat: Studien visar att det finns behov av olika inriktningar vid utbildningsgenomförande, samt att det finns behov av repetitionsutbildning. Utbildningarna bör innehålla både teoretiska och praktiska moment, alternativt lärande genom mentorskap. Praktisk anknytning har Det framkom också att praktisk anknytning har framkommit har stor betydelse för genomförande av god riskhantering, för byggarbetsmiljösamordnare för planering, projektering och utförande.   Slutsats: Studien visar att det finns behov av att utveckla själva upplägget och inriktningen av utbildningar för byggarbetsmiljösamordnare. Idag erbjuds enbart teoretiskt inriktade utbildningar. Det vore betydelsefullt att kunna tillhandahålla mentorskap som del av utbildningen.  Respondenterna Repetitionsutbildningar anser att repetitionsutbildningarrespondenterna är viktiga som ett led i att upprätthålla och vidareutveckla riskhantering och säkerhet.   Nyckelord: Byggarbetsmiljösamordning, anläggningsarbete, vägarbetare, arbetsmiljöplan, riskhantering, BAS P, BAS U.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)