Alla har olika tolkningar : En intervjustudie för att se fyra förskollärares tolkningar utifrån styrdokument för barn i behov av särskilt stöd

Detta är en M1-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Lina Källgren; [2012]

Nyckelord: Pedagogik; specialpedagogik; förskola; förskollärare;

Sammanfattning: I förskolan är det många förskollärare som ska samarbeta. Förskollärarna ska ge stöd åt de barn som behöver det, för det finns alltid barn som behöver särskilt stöd. Syftet med denna undersökning är att se, hur förskollärare tolkar de styrdokument som finns inom förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån ett konkret fall. Denna undersökning är en semi-strukturerad intervjustudie som metod. Jag besökte två förskolor och intervjuade fyra förskollärare, de fick tolka ett styrdokument utifrån barn i behov av särskilt stöd. De fick även läsa en fallbeskrivning om ett barn i behov av särskilt stöd. Detta även för att se hur förskollärarna utifrån erfarenheter och kompetenser tolkar dessa dokument. Resultatet visade att förskollärarna har alla olika tolkningar och det är något som kan finnas på förskolor, men tillsammans kan ett arbetslag arbeta ihop sig och ha ett arbetssätt som är lika för barn som är i behov av särskilt stöd, genom att diskutera osv. runt åtgärder som kan behövas. Det förskollärarna kan tycka, är att styrdokumenten kunde vara tydligare och mer ingående i dess syfte. Det är viktigt att ge barnen trygghet och att se till barnens bästa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)