DE 18 000 EGENSKAPERNA : OM HÄNSYN TILL PERSONLIGA EGENSKAPER VID OFFENTLIG ANSTÄLLNING

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för arbetsvetenskap

Sammanfattning: Enligt 4 § lag (1994:260) om offentlig anställning ska vid anställning avseende fästas bara vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet och skickligheten ska sättas främst om det inte finns särskilda skäl för annat. Inom ramen för skick­lig­hets­­-begreppet har myndigheterna möjlighet att ta hänsyn till personliga egenskaper som presta­tionsförmåga, yrkes­skicklig­het, ledaregenskaper, samarbetsförmåga m.m. Trots detta finns det en uttalad uppfattning att den personliga lämplighetens faktiska betydelse vid utförandet av tjänst är större än vad som tillåts i samband med att de statliga myndigheterna beslut överklagas.   Frågeställningarna i denna uppsats är hur stor betydelse får och kan tillmätas personliga egenskaper vid rekryteringar till myndigheter, samt hur upplever rekryterare vid en statlig myndighet begränsningarna i möjligheterna att tillmäta personliga egenskaper betydelse vid rekrytering och hur hanterar rekryterare vid en statlig myndighet dessa begränsningar?   Jag har inför min undersökning anlagt tre perspektiv. Det juridiska perspektivet avgör vad som överhuvudtaget får tillmätas betydelse vid anställ­ning. Det socialpsykologiska perspektivet sätter upp begränsningar i vad som kan tillmätas betydelse. Rekryterarens perspektiv handlar om att i det begränsade utrymme som finns hitta metod­er för hur man mäter det som får mätas och därmed gör en ”lyckad rekrytering”. Resultatet i denna uppsats tydligt; myndigheterna får tillmäta personliga egenskaper betydelse vid offentlig anställning. För att få göra det måste dock meritvärderingen vara öppen och begriplig samt dokumenteras. Eftersom det finns begränsningar i vad som överhuvudtaget kan mätas ligger begränsningen snarare i denna del. Begränsningarna beror på att personliga egenskaper är svårt att dels bedöma vad de har för betydelse för utövandet av tjänsten, dels mäta på ett sätt att man (öppet, objektivt och dokumenterat) kan avgöra om en sökande är skickligare än en annan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)