Vidareutveckling av båtkonstruktion för Offshore-arbeten : Båt med möjlighet till enkel upphissning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Industriell teknik

Sammanfattning: Detta examensarbete har utförts av studenterna David Lönn och Oskar Lindqvist från Uppsala universitet, åt Marell Boats vägnar i samarbete med flera samarbetspartners. Service av vindkraftverk är komplicerat, farligt och tidskrävande, särskilt i svåra väderförhållanden. Många servicetekniker har skadats allvarligt och dödsfall har också inträffat. Uppdraget var att anpassa en båtdesign för offshorearbete samt implementera ett hissystem från Offshore Access Sweden. Syftet var att förbättra arbetsmiljön genom att lyfta hela båten till offshoreenhetens landningsplattform. Detta för att minska risken för skador på offshore-enheten, båten och besättningen samt möjliggöra en mer säker och effektiv service. Större servicefartyg har förbättrat arbetsvillkoren genom att transportera serviceteknikerna till olika vindkraftverk där service utförs parallellt. Detta är ett ineffektivt sätt att arbeta som resulterar i dödtid för transport, ombordstigning och avstigning och invänta hämtning efter genomförd service. Baserat på forskningsrapporter och litteratur och genom intervjuer och brainstorming togs koncept fram som testades med hjälp av FEM-simuleringar. Därefter utvärderades koncepten genom Pugh matriser baserade på produktspecifikationen som resulterade i ett komplett lösningsförslag. Lösningsförslaget bestod av att införa fästanordningar ombord på båten som säkerställer jämn balans och möjliggör lyft från offshoreenheter. Dessutom anpassades båten för att förbättra arbetsmiljön genom att bland annat sänka relingen och implementera en öppen däcklayout.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)