Att klicka eller inte klicka : “Klickjournalistikens” framväxt och människors motiv till att dela och gilla nyheter på sociala medier. En undersökning av Aftonbladet och Dagens Nyheters Facebook-inlägg

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

Sammanfattning: Denna uppsats fokuserar på den nya termen ”klickjournalistik” och Facebook-inlägg publicerade av Dagens Nyheter samt Aftonbladet. Studien analyserar populära inlägg publicerade utav de två tidningarna och jämför likheter och skillnader mellan dem med referenser till teorier inom bl.a. masskommunikation. Frågeställningarna lyder: 1) Vilka likheter och skillnader finns det mellan de Facebook-inlägg publicerade av Aftonbladet och Dagens Nyheter som har genererat flest gilla-markeringar samt delningar under en period på sex månader? 2) Varför väljer människor att gilla eller dela nyhetsinlägg på Facebook? En enkätundersökning gjordes som besvarade den andra frågeställningen där majoriteten ansåg att de valde att dela eller gilla ett inlägg med lättsamt innehåll samt inlägg som förmedlade ett viktigt budskap. Svaren från enkätundersökningen kunde också relateras till tidigare forskning. Efter att ha analyserat inläggen kunde många intressanta skillnader men inte lika mycket likheter hittas som svar på första frågeställningen. Aftonbladets mest gillade och delade inlägg överensstämde ofta med de nyhetskategorier som människor ansåg sig helst dela och gilla i enkätundersökningen. Detta var liknande gällande Dagens Nyheters inlägg. Dock var DN:s mest delade inlägg helt annorlunda mot deras mest gillade samt Aftonbladets inlägg då alla inläggen handlade om barn och utbildning. Språkskillnader kunde också finnas mellan DN och Aftonbladets inlägg där DN var mer välformulerade gentemot Aftonbladet som ofta använde kortare meningar och fokuserade mer på att använda metoder som tydligt pekade på klickjournalistiken och att få människor att klicka på artikeln och läsa vidare. Dessa meningar var bland annat ”se själva” och ”gilla Aftonbladets Facebook sida”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)