Kravlöst men krävande En kvalitativ studie om tjejjoursvolontärers uppfattning av sina roller i virtuella möten med stödsökande

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Den här studien syftade till att undersöka volontärers upplevelser av att möta stödsökande över chatt inom en av Sveriges största tjejjourer. Vidare undersöktes volontärernas upplevda syfte och roller samt erfarenheter av mötena. Det empiriska materialet utgjordes av fem semistrukturella intervjuer med fem volontärer inom tjejjouren. Som teoretisk grund för analysen låg ett flertal teorier och begrepp, bestående av Goffmanns dramaturgiska teori, Skeggs teoretiska begrepp det omvårdande subjektet, Bourdieus teoretiska begrepp doxa samt begrepp tagna ur emotionsociologins teoribildning med särskilt fokus på identitet, emotionellt arbete och emotionsregler. Värdeord som återkommer i verksamhetsbeskrivningar av tjejjourer i Sverige är “engagemang”, “medmänniska”, “feminism”, “icke-professionell” och “inga experter”. I studien undersöktes hur volontärerna uppfattade dessa ord och vilken mening de tillför dem. Studien belyste uppfattningen och det upplevda syftet med uppdraget som tjejjoursvolontär, där meningarna visade sig vara splittrade. Vidare visade resultatet på hur ideellt arbete inom en tjejjour kan förstås som en identitetsskapande process, där begrepp som systerskap och frivillighet är centrala.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)