Förebilder i slöjd : en undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens frågeställning är vilka formgivare, konsthantverkare, hantverkare, slöjdare eller andra personer skulle kunna ses som förebilder i pedagogisk slöjd i en nutida kontext. Metoden för att undersöka frågan var en webbenkät riktad till ett urval av grupper som berörs av slöjd på olika sätt. Den vanligaste förebilden bland mina respondenter visade sig vara en svensk man som är släkting. På andra och tredje plats kom två etablerade och, i slöjdkretsar, kända professionella slöjdare; Jögge Surolle Sundqvist och Beth Moen. Respondenterna beskriver sina slöjdförebilder som kreativa, nyfikna och generösa. Bristen på kända förebilder inom slöjd kan i hög grad påverka den pedagogiska slöjdens status och ställning. Ett större fokus på att lyfta fram en bredd av förbilder för slöjd i undervisningen skulle kunna öppna upp för förbättrade möjligheter att arbeta mot det grundskolans kursplan i slöjd tar upp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)