Hur talar Göteborgs statyer till stadens andraspråksinlärare? En semiotisk studie som utforskar språkinlärning i det språkliga landskapet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: ”every space and place in the world becomes readable or interpretable as a classroom” (Soja, 2004:xi i Malinowski 2015:106) Syftet med denna studie är att stödja och underlätta andraspråksinlärares språkutveckling genom att upptäcka nya, väl fungerade studiemiljöer. Elever och lärare utforskar tillsammans och observerar det språkliga landskapet som språkutvecklande arbetsmiljö, sedan analyseras det hur denna miljö bidrar till målspråkets inlärning. Uppsatsen belyser även vilka möjligheter det finns i en autentisk miljö och vad fördelen är med att designa lektioner i det språkliga landskapet. Analysmaterialet består av en observation och sex intervjuer som analyseras med hjälp av kvalitativa forskningsmetoder. Studien undersöker en grupp SVA-elever under en lektion i det språkliga landskapet och hur de analyserar statyer i Göteborgs centrum. Elevernas observationer ledde till diskussioner och tolkningar av semiotiska tecken som var präglade av språkinlärarnas tidigare erfarenheter, känslor, kultur och åsikter. Sex av eleverna blev intervjuade vid ett senare tillfälle i syfte att fånga kommunikationsstrategier i tal och belysa språkutvecklingen. Lektionen observerades och anteckningar fördes, intervjuerna spelades in och transkriberades. Analysmaterialet analyserades med hjälp av tidigare forskning som presenteras under rubriken Teoretiska infallsvinklar och tidigare forskning. Tre viktiga begrepp: semiotiska tecken, det språkliga landskapet och kommunikationsstrategier används i studien för att besvara forskningsfrågorna. Lektionen grundar sig på Malinowskis (2015) forskning som förespråkar pedagogiska aktiviteter för andraspråksinlärare i det språkliga landskapet. Observationen visar att eleverna kunde upptäcka en stor variation av semiotiska tecken, både denotativa och konnotativa, och de kunde diskutera dessa på konkret och abstrakt nivå. Med hjälp av semiotiska tecken förde de samtal som visade att lektioner i det språkliga landskapet utvecklar elevernas språkfärdigheter och detta förstärker tidigare forskning som beskriver det språkliga landskapet som en väl fungerade studiemiljö. Under intervjuerna har eleverna använt sig av många olika kommunikationsstrategier på ett kreativt och varierat sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)