Lärares tankar och uppfattningar kring samlärande

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyfte med vår studie har varit att undersöka lärares tankar och uppfattningarkring samlärande mellan elever, mellan lärare och mellan elever och deraslärare med fokus på· vad samlärande betyder för dem· om det finns faktorer som underlättar respektive hindrar samlärande· om dialogformen spelar roll för samlärande· när man samlär som bästMetod och materialFör att få djupa och uttömmande svar, vilket också var vår intention medstudien, har vi använt oss av en kvalitativ ansats med öppna intervjufrågor.Syftesfrågorna ger en vid öppning för tolkning, så för att specificera ochbelysa problemområdet djupare formulerade vi fjorton detaljerade intervju-frågor. För att i tid kunna klara bearbeta ett gediget undersökningsmaterialvalde vi att begränsa intervjupersonerna till sju grundskolelärare, vid tre olikaskolor, år 3 ­ 9. Som stöd för intervjun gjorde vi först en ickedeltagandeobservation vid varje lärares lektion. Intervjuerna bandades digitalt, över-fördes till dator och transkriberades ordagrant. Till stöd för intervjun ochbearbetning av materialet hade vi även arbetat fram olika översiktsscheman itabellform där vi klistrade in den transkriberade intervjun.ResultatSamtliga lärare uppfattade samlärande som ett viktigt bidrag till utvecklandeoch stimulerande lärandesituationer. Lärarna ansåg att vi lär som bäst när viär engagerade, motiverade och delaktiga. Så fort vi är i dialog med någon,och ett utbyte av tankar äger rum, sker ett lärande. Tid som faktor förmöjlighet till samlärande var bland lärarna en källa till förtret eller glädje.Betydelse för läraryrketEnligt skolans bildningsuppdrag är det viktigt att eleverna är aktiva ochstimuleras till att kunna ta initiativ i sitt eget lärande. Vi tycker det är viktigtatt lärarna i sin undervisning tar fäste på elevtankar och bygger vidare på det.Vi anser att vår undersökning om samlärande i allra högsta grad har relevansför skolans bildningsuppdrag och kan fungera som en källa till inspirationoch utveckling både för läraren i sin yrkesroll, skolledare och övrig personal. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)