Vad påverkar antalet offerter hos Systembolaget? - en studie av en reglerad inköpsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sveriges vinmarknad skiljer sig från de flesta andra i världen. Försäljningen av alkohol styrs av ett statligt ägt monopol och dess leverantörer ställs inför tuff konkurrens om att få erbjuda sin produkt på den svenska marknaden. För att få in sitt vin i det ordinarie sortimentet måste vinimportörerna offerera på Systembolagets offertförfrågningar. Inköpsprocessen är lång och resurskrävande för både importörerna och Systembolaget, men antalet offerter som skickas in på de olika offertförfrågningarna varierar stort. För att undersöka vilka variabler som påverkar hur många offerter en offertförfrågan får har i denna uppsats data från Systembolaget analyserats och undersökts statistiskt. Teorierna som har applicerats förutsäger att ett högre värde på offertförfrågningar torde leda till fler offerter skickas in vilket bekräftas i undersökningen men den visar även att gamla världen får fler offerter än nya världen och att det fasta sortimentet är mer populärt än det tillfälliga. Variabler som färg på vinet och sortimentsmodul är inget som statistiskt sett påverkar antalet offerter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)