Lojalitetsprogrammets betydelse : En undersökning kring ett företags lojalitetsarbete

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Rebecca Berntsson; Cathlin Josefsson Brunbäck; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Då konsumenterna får allt högre inverkan på marknaden måste företagen kämpa hårdare för att hitta unika delar för att kunna få lojala kunder, då det kostar mer att skapa nya kundrelat-ioner än att behålla sina nuvarande. Eftersom konkurrensen hårdnar och det blir allt fler aktö-rer på marknaden måste företagen strida om kundernas lojalitet, här kommer lojalitetsprogram och dess betydelse in. Målet med uppsatsen är att se hur viktigt ett lojalitetsprogram kan vara för ett företag samt jämföra kundernas uppfattning med företagets egen uppfattning. Vi har valt att göra en kvali-tativ undersökning i form utav en intervju med kundklubbsansvarig på företaget, samt en kvantitativ undersökning i form utav en enkätundersökning till kundklubbsmedlemmar, detta för att få bästa resultat samt kunna jämföra men också sätta dessa två emot varandra. Då svarsfrekvensen på enkätundersökningen var väldigt låg ger detta undersökningen en låg till-förlitlighet och därmed bör man även ifrågasätta medlemmarnas engagemang till klubben. Resultatmässigt kan man tydligt se att det är ekonomiska förmåner så som rabatter som kun-derna efterfrågar, något som kundklubben redan är väl medvetna om. Dock stämde resultaten inte överens med teorin, som säger att de icke-ekonomiska förmånerna är viktigast. Man kan tydligt se att kundernas uppfattning i jämförelse med företagets stämmer överens i stora drag. För att kunna få en ökad lönsamhet bör företaget satsa lika mycket på alla segment, något dem idag inte gör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)