Hur upplever konsumenter individanpassad marknadsföring? : En studie i Instagramanvändares attityd till individanpassad marknadsföring.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum: 2020-06-05 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Claudia Algarrada Fernandez (970529), Elin Eriksson (950828) Titel: Hur upplever konsumenter individanpassad marknadsföring? En studie i Instagramanvändares attityd till individanpassad marknadsföring. Handledare: Aswo Safari Nyckelord: Attityd, Instagram, individanpassad marknadsföring, digital marknadsföring, köpbeteende, förtroende, engagemang Frågeställning: • Vilken attityd har svenska konsumenter gentemot individanpassad reklam på Instagram? • Hur påverkar individanpassad reklam på Instagram konsumenternas köpbeslut? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka konsumenters attityd till individanpassad marknadsföring på Instagram. Vidare är avsiktet med studien är att få en bättre förståelse till hur konsumenterna tar till sig individanpassad marknadsföring och hur de ser på ämnet. Metod: För att besvara frågeställningarna valdes en kvalitativ forskningsmetod av deduktiv ansats. Insamling av empiri har skett genom fokusgrupper online på plattformen Zoom. Slutsats: Resultatet av studien visar att attityden gentemot individanpassad reklam på Instagram är mestadels positiv. Det uppkommer tudelad eller negativ attityd då konsumenterna emellanåt kan känna sig övervakade av företag, vilket respondenterna beskrivit som läskigt. Vidare har individanpassad reklam på Instagram en positiv påverkan på konsumenternas köpbeslut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)