Bedömning i slöjd

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyfteUppsatsens syfte var att undersöka slöjdlärares bedömningsunderlag i slöjdämnet utifrån tre huvudfrågor. Viville undersöka hur slöjdlärarna informerade sina elever i årskurs 9 om vad som bedöms samt om deras eleveruppfattade vad lärarna bedömde.MetodFör att få svar på uppsatsens tre huvudfrågor genomfördes både en kvalitativ och kvantitativ undersökning.Kvalitativa intervjuer gjordes i fyra grundskolor med åtta slöjdlärare, varav fyra var kvinnor och fyra män. Denkvantitativa enkätundersökningen gjordes med ett urval av slöjdlärarnas elever, där vissa frågor var liknandeintervjufrågorna. Detta för att elevernas svar senare jämfördes med slöjdlärarnas svar.ResultatResultatet visade att eleverna generellt hade en god uppfattning om vad deras slöjdlärare bedömer i slöjd, vilkettyder på en god transparens hos slöjdlärarna gentemot sina elever. Både slöjdlärare och elever svarar att det ärslöjdprocessen och dess delar som bedöms i slöjden.Däremot visade undersökningen att omkring en tredjedel av eleverna tror att deras slöjdlärare bedömer elevernasbeteende, uppförande eller sociala kompetens. Slöjdlärarna uppgav att de inte bedömer detta, men är medvetnaom att de trots allt kanske omedvetet väger in det i bedömningen. Vidare visade resultatet att samtliga slöjdlärareupplever ständig tidsbrist för didaktiska och kunskapsutvecklande samtal med sina elever.Undersökningen kan ge lärare en större medvetenhet kring vad som påverkar bedömning ur flera perspektiv, tillexempel olika faktorer som påverkar den kunskapssyn som blir gällande i läroplanerna. Den kan också väckaytterligare nyfikenhet då man vill veta mer om elevernas syn och inställning om bedömning i slöjdämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)